Experimente celebre în psihologie: ce tipuri de aprecieri din partea părinţilor conduc la performanţa copiilor

Îți place articolul? Dă share prietenilor!

Cine nu vrea să fie inteligent?

Cu toţii ne dorim o inteligenţă cât mai robustă şi bine dezvoltată. Este firesc, o inteligenţă peste medie este asociată cu faptul de a avea succes în viaţă şi în general, cu faptul de a trăi mai intens şi mai profund. Pe de altă parte, nu există o corelaţie directă între inteligenţă şi succesul financiar de exemplu, în sensul în care, oamenii cu cele mai mari scoruri IQ sunt şi cei mai bogaţi oameni din lume. Deşi există o corelaţie substanțială, ea nu este absolută, succesul financiar (faptul de a avea bani) fiind rezultatul multor altor factori precum condiţia socială moştenită (resursele financiare ale familiei), preocupările familei (înclinaţii antreprenoriale), personalitate (determinare, curaj, ambiţie), profesori şi mentori (uneori întâlnirea cu o anumită persoană are un impact deosebit asupra copiilor şi se vede mai târziu) sau şansă (da, norocul are şi el micul/marele său rol). Nimeni însă nu vrea să obţină un scor mic de inteligenţă pentru că, este evident, inteligenţa este o calitate dezirabilă şi care ne conferă multe avantaje. Nu degeaba oamenii admiră geniile (Mozart, Gauss, Newton, Da Vinci, Einstein) mai mult decât admiră succesul finaciar.

Dacă am stabilit şi suntem de acord că inteligenţa este de dorit, vom înțelege mai ușor de ce foarte mulți părinți/profesori, ajung să facă o greșeală clasică, dar din motive bine intenționate, după cum vom vedea în continuare. Paradoxal, pentru a contribui la dezvoltarea inteligenţei copiilor noştri, nu lăudându-le inteligenţa obţinem cele mai bune rezultate ci lăudându-le efortul de a progresa! Ce laude ori aprecieri conduc la performanța copiilor ? Iată în continuare experimentul.

 

Ce este mai bine să lăudăm: inteligența sau munca?

Un studiu realizat în SUA pe un număr de câteva sute de elevi de şcoală elementară a comparat rezultatul a două aprecieri adresate copiilor, ambele pozitive, după ce acestora le-a fost administrat un test de cunoştinţe relativ uşor, astfel încât marea majoritate să obţină note bune şi foarte bune.

  1. Absolut aleator, o jumătate dintre copii au fost felicitaţi pentru inteligenţa lor deosebită: Bravo, ai obţinut un scor foarte bun la test! Eşti un copil foarte inteligent! Scorul obținut ne spune că inteligenţa ta este peste medie! Bravo!
  2. Copii din ce-a de-a două jumătate au fost felicitaţi cu acelaşi entuziasm pentru rezultatele lor la învăţătură, pentru silinţa de care au dat dovadă pentru a se pregăti pentru test şi în general: Bravo, ai obţinut un scor foarte bun la test! Eşti un copil muncitor, îţi place să înveţi, depui efort, te strădui şi iată, rezultatele se văd! Bravo!

Ulterior, după o scurtă perioada de timp, aceiaşi copii, au trebuit să dea alt test, dar de data aceasta li s-a spus că pot să aleagă între (a) unul dificil pe care poate îl vor face poate nu dar din care vor învaţa foarte multe pur şi simplu încercând şi (b) între un alt test, ce a fost descris drept un test relativ uşor, similar cu testul iniţial şi în general, accesibil.

Surprinzător, s-a constatat o corelaţie extrem de puternică între tipul de aprecieri oferite copiilor şi alegerea unui test sau a altuia. Astfel, 9 din 10 copii care au fost felicitaţi pentru străduinţa şi efortul lor de a cunoaşte/de a învăţa, au ales testul mai dificil şi asta independent de rezultatul real obţinut la test (că a fost un scor bun dar mai mic sau mai mare). Invers, copii care au fost felicitaţi pentru inteligenţa lor au ales testul mai uşor, iarăşi, indiferent de scorul real obţinut.

 

Performanţa copiilor în viață depinde de ce au înțeles ei că este important

Concluziile acestui experiment şi a numeroase altora similare care au venit să-l valideze sunt evidente:

  • Copiii care, subiecţi fiind ai aprecierilor părinţilor şi profesorilor lor, ajung să îşi dezvolte o imagine de sine în care succesul se datorează unor abilităţi înnăscute, de fapt nu sunt încurajaţi să muncească, ajung din contra să creadă că totul va fi uşor şi deci nu au de ce se înveţe, devin până la urmă “victimele” propriului succes, alegând în general calea uşoară şi fără efort.
  • Copii care au fost încurajaţi să se dezvolte (chiar dacă sunt deja buni), fiind lăudaţi pentru efortul lor de a deveni mai mult şi nu pentru ceea ce sunt deja (adică inteligenţi ori culţi) s-au dezvoltat şi mai mult, alegând situaţii challenging din care au învăţat, înscriindu-se într-o curbă de evoluţie continuă, fără să se teamă de munca şi efortul implicate.

Performanţa copiilor în viață depinde și de ce au înțeles ei că este important de la părinți/profesori atunci când au fost lăudați (implicit sau explicit, direct sau indirect) : să muncească continuu pentru a se dezvolta sau să lenevească pentru că deja nu mai au ce învăța!

 

Dezvoltarea intelectuală şi formarea valorilor şi a personalităţii la copii

Acest experiment arată în ce măsură aşteptările celor din jur şi mai ales ale părinţilor şi profesorilor influenţează dezvoltarea intelectuală şi formarea valorilor şi a personalităţii la copii, confirmând faptul că ceea ce ne deosebeşte în viaţă nu este doar ce am primit de la părinţi ci şi ce am făcut noi înşine cu zestrea primită!

Pentru a dezvoltă un astfel de mindset, pentru a ne forma copii să nu se mulţumească doar cu ce sunt ci să îşi doresca să evolueze continuu, să nu se lase pe tânjeală chiar dacă sunt buni (în fapt, cu atât mai mult cu cât sunt buni), atunci trebuie să îi încurajăm pentru munca depusă mai mult decât pentru rezultatul obţinut şi calităţile native.

Pentru că odată atins un anumit nivel de performanţă intelectuală, el trebuie menţinut cu efort, nu se menţine implicit de la sine (spune un cunoscut proverb: este uşor să ajungi în vârf, (mai) greu este să ramani acolo). Ori, tocmai în momentul în care ar trebui să continue lanţul reuşitelor, mulţi copii se opresc şi în final, rămân în urmă.

Exact din acest motiv, investiţia în dezvoltarea copiilor trebuie să fie constantă şi continuă pentru a le consolida dorinţa de a munci şi pornirea de a reuşi mereu mai mult!


CURSUL DE DEZVOLTAREA INTELIGENȚEI PENTRU ELEVI CONTRIBUIE LA FORMAREA UNUI MINDSET DE EVOLUȚIE CONTINUĂ ȘI LA UTILIZAREA POTENȚIALULUI COGNITIV EXISTENT! NU RATA CEA MAI POTRIVITĂ VĂRSTĂ PENTRU ACEST CURS, CÂND PRODUCE CELE MAI BUNE REZULTATE

Îți place articolul? Dă share prietenilor!

Despre Mentalio

Mentalio este un program de Antrenament Cognitiv ultra-performant special construit sa conduca la dezvoltarea Inteligentei, Memoriei, Creativitatii si abilitatilor de Invatare Accelerata. Iti activezi potentialul cognitiv, iti folosesti mintea la un nivel superior!

© 2018 Mentalio

Copyright: Nicio parte a acestui site nu poate fi reprodusă fără permisiunea autorilor

TC & Confidentialitate

sus