Interviu: Am învățat ce înseamnă să faci performanță!

Îți place articolul? Dă share prietenilor!

Prin tot ceea ce facem sprijinim și promovăm inteligența și performanța intelectuală românească! Promovăm succesul și ne mândrim cu faptul că întâlnim la cursurile Mentalio elevi buni și foarte buni care, suntem siguri, vor avea un viitor stralucit.

Ștefan Pițur a participat la Cursul Mentalio de Învățare Accelerată, unde ne-a impresionat cu o prezență de exceptie, remarcându-i astfel potențialul intelectual și natura competitivă demne de un adevărat campion!

Stefan2Ștefan este elev în Clasa a VII-a la Liceul de Informatică „Tudor Vianu” și se poate mândri deja cu un palmares impresionant: Medalie de Argint la Olimpiada Națională de Informatică în 2016, Medalie de Bronz la Olimpiada Națională de Informatică în 2015 și 2014, Locul 1 la Olimpiada Națională de Robotică în 2014 și participare la Olimpiada Internațională de Robotică de la Sochi, tot în 2014.

Este de asemenea Campion Național de baschet la categoria U13 2015, Campion Național de Baschet categoria BabyBaschet 2013 și categoria Minibaschet în 2014. Un alt hobby al lui Ștefan este mersul pe munte. Despre toate acestea, dar și alte gânduri și îndemnuri pentru generația actuală de elevi, ne povestește în interviul de mai jos.


 

Interviu Ștefan Pițur: am învățat ce înseamnă să faci performanță!

 

Mentalio: Cine te-a inspirat să urmezi domeniul în care acum performezi?

Ștefan: La începutul clasei a V-a, în primele zile din Tudor Vianu, am cunoscut un om de excepție. Se numeste Cristian Frâncu și ne-a spus că deși nu este profesor va încerca în următorii ani să ne învețe ce știe. Cristian Frâncu este unul dintre specialiștii care au lucrat pentru gigantul Google.

 

Mentalio: Cum și când ai început să studiezi informatica și robotica? Ce te-a atras la aceste discipline?

Ștefan: Am început Informatica în clasa a V-a. Pentru mine clasa a V-a în Vianu a început la 1 septembrie cu orele de Informatică. La primele ore ale Cercului de Informatică, Cristi Frâncu ne-a spus: „Acum sunteți mulți (eram toți cei 60 de copii intrați la Vianu în acea vară), dar veți rămâne puțini. Unii dintre voi sunt aici împinși de părinți, unii pentru că e „cool” să te întâlnești cu colegii și să vorbești în termeni neînțeleși de 90% din ei, unii pentru că „mamă, fac Info cu unul tare de la Google, dar cei care vor rămâne în final vor fi cei care chiar își vor dori să facă ceva cu adevarat.” Anul acesta am ramas vreo 15 din toți! Eu sunt mai tehnic și îmi place să pun în practică diverse idei. Pasiunea mea de mic au fost jocurile Lego Technic. Îmi plac lucrurile care nu sunt accesibile tututor. Noutatea, asta m-a atras la aceste două discipline. Ambele se leagă foarte bine. Ambele îți stimulează gândirea și te fac să găsești soluții ingenioase.

 

Mentalio: Cât de mult din cunoștințele tale le datorezi școlii și cât efortului tău desfășurat în particular?

Ștefan: La școală am descoperit ceea ce îmi place și consider că școala mi-a deschis orizontul. Am învățat însă mai devreme decât credeam, adică în primele clase din școala primară, că dacă îți dorești mai mult, „te interesează”. Și, „te interesează” înseamnă: să cauți, să fii informat, să lucrezi mai mult decât tema de a doua zi, să te intereseze și altceva decât strict materiile predate la școală.

Stefan31
Mentalio: Cât timp aloci pregătirii pentru Olimpiadă?

Ștefan: Mult. Participarea la Olimpiadă nu înseamnă doar pregătirea din timpul anului școlar. La informatică, de exemplu, dacă nu ai lucrat nimic toată vacanța de vară (că tot am intrat în vacanță), ai „ruginit” 🙂

Pentru pregătirea Olimpiadelor avem și o facilitate în Vianu: poți să-ți iei o săptămână liber de la școală înaintea Olimpiadei, săptămână pe care să o dedici exclusiv pregătirii pentru examen. În general încerc să profit de toate aceste clipe libere.

 

Mentalio: Care sunt cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat până acum în pregatirea pentru Olimpiadă și cum le-ai făcut față?

Ștefan: Pregătirea pentru Olimpiade în timpul anului școlar nu înseamnă că cineva te scutește să nu mai înveți la alte materii. Cea mai mare provocare însă este să găsești în tine motivația de a merge mai departe. Nu este deloc simplu să stai să lucrezi suplimentar și susținut cu atâtea tentații în jurul tău: colegii și prietenii merg cu biciletele, calculatorul cu jocuri, etc.

O altă provocare este lipsa informației și a surselor alternative de pregătire. În cazul informaticii de la școală primim suficiente informații, însă trebuie să găsești un îndrumător cu care să lucrezi în particular, capabil să te ajute să aprofundezi, pentru că despre asta este și vorba. Despre aprofundare, despre găsirea problemelor corecte care să te stimuleze să gândești, să-ți descoperi noi orizonturi.

În cazul roboticii lucrurile în România stau și mai rău. Informația se găsește mai mult pe site-urile din afară sau în cărțile comandate direct de pe Amazon. Aici cu siguranță doar pregătirea individuală face diferența. Nu ai suficient timp de lucru și teste, nu iese. Așa cum s-a întâmplat în acest an.

 

Mentalio: Cum te pregătești și faci față cerințelor de la alte materii? Ce tehnici de învățare folosești?

Ștefan: Din păcate toți profesorii cred că materiile lor sunt cele mai importante. Și pentru că nota din gimnaziu contează încă la admiterea în liceu, trebuie să învăț la toate materiile în egală măsură. Este adevărat că nu la toate aprofundez. Sunt doar câteva: Româna, Matematica, Fizica și evident limbile străine: Engleza, unde mi-am luat examenele Cambrige și Germana pe care o fac în particular.

La celelalte materii încerc să fiu atent în clasă pentru a face un efort mai mic acasă și pentru a-mi salva timp pentru informatică și roboți.

Ca să pot învăța mai usor îmi scot notițe colorate pe foi A4, încerc să-mi imaginez practic anumite lucuri la fizică și matematică. La matematică, de exemplu, încerc să gândesc în algoritmi informatici și mă ajută să nu sar etapele de rezolvare 🙂

 

Mentalio: Cum ai vrea să fie școala ideală astfel încât să te poți pregăti mai bine la obiectele de interes?

Ștefan: Bună întrebare! Materii mai puține, program mai aerisit. Ghiozdanul meu are zilnic 10 kg. Nu este normal. Cred că, de exemplu, nu au ce să caute și ne încurcă tare rău programul materii precum: Religie, Civică, Educație Tehnologică. Orele de Desen și Muzică trebuie să fie, dar poate o dată la 2 săptămâni. Cred că un copil trebuie să învețe, trebuie să ia contact cu toate, cred că trebuie să-și facă o cultură generală. Nu cred că se face cu forța cultura generală și la fel pentru toată lumea. Cultura generală se face descoperind, călătorind, citind, discutând cu oameni de la care poți afla lucruri. Cred că nu poți să fii bun la absolut toate materiile. Nu cred în lozinca: „Să facem de toate și vedem ce o să iasă.” Cred că dacă vrei să fii bun într-un domeniu, trebuie să aprofundezi.

 

Mentalio: Ce planuri de viitor ai: studii și profesie?

Ștefan: Computer science, școală în Europa. Acum aș vrea să mă pot întoarce dupa studii în țară. Însă când voi termina, nu știu.

 

Mentalio: Care este dorința ta pentru România?

Ștefan: Acum câțiva ani părinții m-au dus într-o excursie prin Europa. Am vizitat și Parlamentul European. La ieșire erau niște computere cu ecran tactil (nu mai văzusesem așa ceva până atunci) pe care fiecare vizitator scria dorința lui pentru țara din care vine. Eu am scris:”Îmi doresc ca oamenii să nu mai plece din România”.

 

Stefan41Mentalio: Ce pasiuni urmezi și cum au contribuit la dezvoltarea ta personală?

Ștefan: Fac baschet din clasa I. Ai mei m-au dus la baschet la insistențele mele de a merge la fotbal 🙂 . Am început prin a merge de două ori pe săptămână pentru a face mișcare și am sfârșit prin a face sport de performanță, organizat de 3-4 ori pe săptămână. Cum zice tata, „rupând Bucureștiul în două” (pentru că antrenamentele se fac în partea opusă a orașului). Aici am învățat de la antrenorul meu (același din clasa I) ce înseamnă să faci performanță, ce înseamnă spiritul de echipă și cum să porți o cămașă albă în stil de campion, în semn de respect pentru părinți, club și oricine te privește.

Stefan52O altă pasiune a mea este muntele. Am făcut împreună cu tatăl și unchiul meu toate vârfurile de peste 2500 m din România. Așa am învățat spiritul unui adevărat om de munte: nu lași pe nimeni în urma ta și nu renunți ușor! Expedițiile pe munte m-au învățat responsabilitatea și mi-au călit caracterul. Datorită lor nu mai renunț pe terenul de baschet, indiferent cât arată tabela, indiferent câți din echipă au cedat.

Și tot legat de munte, îmi place să merg cu bicicleta pe trasee montane. Ultimul traseu făcut pe bicicletă împreună cu tata și unchiul meu este cel din Munții Cindrel (Vârful Cindrel 2.244 m). Anul trecut am fost la Tășuleasa. Am învățat să respectăm muntele, să recunoaștem arborii și urmele de animale, am adunat peturi de pe munte, etc.

 

Mentalio: Capsula timpului (time capsule) este un proiect pe care tot mai mulți elevi din lume îl desfășoară pentru a transmite în viitor idei despre cum arăta lumea la timpul respectiv. Numește 3-5 obiecte pe care le-ai alege să le introduci în capsula timpului, care consideri că vor fi impactate de trecerea timpului și vor deveni piese de istorie în viitor.

Ștefan: Ochelarii, mașinile, navele cosmice, simulatoarele de zbor.

 

Mentalio: Care este îndemnul tău pentru tinerii elevi din întreaga lume?

Ștefan: Visează, fii curios, citește!

Mentalio: Mulțumim Ștefan pentru acest interviu inspirațional!


”…am învățat de la antrenorul meu (același din clasa I) ce înseamnă să faci performanță, ce înseamnă spiritul de echipă și cum să porți o cămașă albă în stil de campion, în semn de respect pentru părinți, club și oricine te privește.”

”Cred că nu poți să fii bun la absolut toate materiile. Nu cred în lozinca: „Să facem de toate și vedem ce o să iasă.” Cred că dacă vrei să fii bun într-un domeniu, trebuie să aprofundezi.”

”Expedițiile pe munte m-au învățat responsabilitatea și mi-au călit caracterul. Datorită lor nu mai renunț pe terenul de baschet, indiferent cât arată tabela, indiferent câți din echipă au cedat.”


INTRĂ AICI PENTRU TEHNICI DE ÎNVĂȚARE ACCELERATĂ: ÎNVEȚI ÎNTR-O ORĂ CÂT ALȚII ÎN DOUĂ 

Îți place articolul? Dă share prietenilor!
18 iulie 2016

Despre Mentalio

Mentalio este un program de Antrenament Cognitiv ultra-performant special construit sa conduca la dezvoltarea Inteligentei, Memoriei, Creativitatii si abilitatilor de Invatare Accelerata. Iti activezi potentialul cognitiv, iti folosesti mintea la un nivel superior!

© 2018 Mentalio

Copyright: Nicio parte a acestui site nu poate fi reprodusă fără permisiunea autorilor

TC & Confidentialitate

sus