Public Speaking: cum să începi?

Mulţi povestesc că se simt intimidaţi de Public Speaking pentru că nu ştiu cum să înceapă! Ce să facă prima şi prima dată? Să se prezinte? Sau să între direct în subiect? Sau poate să fie introduşi de cineva care să anunţe speaker-ul şi subiectul…şi atunci ar fi mai simplu! Dar dacă nu are cine?

Ei bine, întrebări ca acestea şi multe altele sunt legitime pentru orice vorbitor. Dar de ce este atât de important modul cum începem un discurs? Deoarece prima impresie şi primele minute sunt esenţiale pentru a stabili o relaţie cu auditoriul, relaţie care poate marca în totalitate restul prezentării. Dacă nu atât prin prisma judecăţilor de valoare pe care le poate emite publicul, cel puţin prin prisma încrederii în sine şi stării de spirit pe care vorbitorul o dezvoltă că urmare a unui început “bun” sau mai puţin bun. Un început bun conferă energie în egală măsură speaker-ului că şi participanţilor şi pentru că psihologia ocupă un loc important în public speaking, speaker-ul în sine este afectat de modul în care şi-a început discursul!

Pentru a depăşi cu bine acest moment, sunt mai multe soluţii la care se poate recurge, la fiecare după condiţiile particulare ale situaţiei şi după inspiraţie. În esenţă, dacă vrei să ai un bun început pentru discursul tău, atunci:

 

(1) Începe cu un compliment adresat audienței

  • Mă bucur să mă aflu în această seară aici cu Dvs. şi va mulţumesc pentru participare!
  • Mă bucur să văd că atâţia oameni sunt interesaţi de acest subiect şi vă mulţumesc pentru prezență!

Această modalitate de a începe are rolul de a stabili imediat o conexiune emoţională cu publicul care va fi încântat să fie lăudat şi măgulit, pentru interes, pentru participare, pentru punctualitate.. etc. Cu toţii ne simţim bine atunci când primim o apreciere şi când suntem remarcaţi, motiv pentru care această modalitate este recomandată şi pentru situaţiile în care de exemplu din diverse motive s-a început mai târziu ori poate a fost coadă la Înregistrarea participanţilor la eveniment, ori chiar şi pentru că plouă afară. Oamenii vor fi încântaţi să audă:

  • Va mulţumesc pentru interes şi pentru că aţi venit în număr atât de mare deşi iată cum plouă afară!
  • Va mulţumesc pentru răbdare, ştiu că am început ceva mai târziu decât ora programată, am înţeles de la organizatori că au fost unele probleme la Înregistrarea participanţilor, dar mă bucur că s-au rezolvat şi sunteţi aici!

Nu trebuie să fie vreme urâtă afară ca să mulţumeşti publicului. Poţi mulţumi publicului exact pentru că este vreme frumoasă afară:

  • Va mulţumesc că în această superbă zi de vară aţi ales să petreceţi o oră pentru a dezbate împreună subiectul X în loc să fiţi în parc!

Dacă este o conferinţă sau un eveniment cu participanţi veniţi din alte localităţi, începe prin a mulţumi acestora:

  • Ştiu că mulţi dintre Dvs. au venit de la mare distanţă pentru a participa la această conferinţă şi vreau să vă mulţumesc pentru efortul Dvs.!

Nu neglija însă nici restul audienţei care nu are nicio vină că locuieşte în acelaşi oraş:

  • Mulţumesc de asemenea tuturor celorlalţi participanți care astăzi ne onorează cu prezenţa lor, pentru interes şi participare.

Foloseşte orice pretext (real însă) pentru a mulţumi publicului şi fă-o sincer! Nu este vorba aici doar de a începe un discurs cu o formulă de introducere ci de a aprecia în mod autentic efortul a zeci de oameni de a veni pentru a asculta discursul altui om pentru că vei transmite astfel nu doar “cuvinte” ci şi energii în sală, energii pozitive pe care publicul le va simţi şi prelua ca atare imediat.

 

(2) Începe cu o remarcă inteligentă

  • Aţi observat că tot mai mult în ultimul timp oamenii preferă să facă sport?
  • Statistica arată că peste 70% dintre români aleg să îşi petreacă vacanţele în România…

Observaţiile şi statisticile trebuie desigur să aibă legătură cu subiectul prezentării şi să provină dintr-o sursă autorizată. Rolul acestor remarci este să trezească atenţia şi interesul, să stabilească un fapt cu care întreaga sala este de acord, să puncteze o informaţie esenţială pentru discurs în continuare sau să atragă atenţia asupra unei probleme care introduce şi deschide subiectul. De exemplu:

  • Statistica temperaturilor înregistrate la nivel global, respectiv ritmul de topire al gheţarilor arată că în ultimii ani fenomenul încălzirii globale s-a accentuat… poate fi o excelentă introducere şi formulă de start pentru o conferință pe teme ecologice.

Având autoritatea sursei care a produs statistică (un studiu sau un raport emis de o instituţie neutră şi recunoscută), vorbitorul generează consens în sală pe de o parte (fiecare participant aprobând în sine acele cifre) şi obţine astfel un vot emoţional pozitiv.

 

(3) Începe cu o glumă

O glumă este întotdeauna o alegere potrivită pentru o audienţă mai puţin formală şi la evenimente neoficiale. Evident, gluma trebuie să fie bună, să nu facă referiri discriminatorii şi să aibă legătură cu tema sau cu participanţii. Dacă nu ai o glumă pregătită, poate fi o observaţie nostimă autentică şi spontană, realizată chiar atunci la faţa locului, eventual ceva ce au văzut toţi participanţii. Cu cât eşti mai perspicace şi mai inspirat (aminteşte-ţi de serialul Seinfeld), cu atât mai bine! De exemplu observi că la intrarea în hotelul unde are loc discursul tău, era un coş mare cu umbrele pentru clienţi, în caz de ploaie. Şi atunci ai putea spune: Aţi observant coşul mare, mare-de-tot cu umbrele de la intrare? Suntem în mijlocul verii, oare ce se întâmplă, au anunţat vreo furtună şi noi nu ştim? Ce-o fi cu acele umbrele? Sau nu au mai avut umbrele de soare şi au pus de ploaie?

Important este că astfel creezi un moment de destindere, un climat emoţional pozitiv şi obţii un moment de maximă participare prin umor! Râsul creşte nivelul de endorfine din creier şi astfel generezi o stare de bine pentru partea de început a prezentării. Sigur, poţi să continui apoi şi cu alte intervenţii cu umor, la momente bine alese sau după inspiraţie.

 

(4) Începe cu o întrebare pentru public

Această modalitate este considerată una dintre cele mai bune soluții de a începe o prezentare sau un discurs. Nu există nimic mai interactiv decât o întrebare, cu voce tare sau în sine, fiecare participant va fi nevoit să răspundă!

  • Câţi dintre Dvs. au emoţii atunci când trebuie să vorbească în public?
  • Cine a mai participat la o prelegere despre public speaking?
  • Aş vrea să va întreb câţi dintre Dvs. au acasă animale de companie?

Cu cât aceste întrebări sunt mai interactive, cu atât mai bine. Se recomandă chiar ca în calitate de speaker să te pronunţi şi tu asupra subiectului ridicând mâna astfel încât oamenii să te vadă şi să acţioneze în oglindă, fiind încurajaţi de propriul tău gest. Ajută de asemenea dacă poţi să-i numeri rapid pe cei care răspund într-un fel sau altul şi să tragi o concluzie:

  • Observ că peste jumătate din Dvs. a-ţi spus că aveţi emoţii atunci când trebuie să vorbiți în public. V-aş întreba atunci, cum le faceţi faţă? Iată deci despre ce vom vorbi în continuare…

O varianta acestui mod de a începe este să lansezi o serie de întrebări astfel încât să ilustrezi o anumită concluzie:

  • Câţi dintre Dvs. au auzit statistica ce afirmă că una dintre cele mai mari frici ale omului este frica de a vorbi în public?…. Da, văd că practic 3 pătrimi dintre Dvs…adică 75%… bun… şi câţi dintre Dvs. sunt de acord cu această afirmaţie?

 

(5) Angajează publicul într-o activitate

Reprezintă una dintre cele mai de impact modalităţi de a începe şi este recomandată mai ales pentru momentele care au loc după masa de prânz, după o pauză ori seara târziu, când în toate aceste cazuri energia sălii tinde să fie scăzută. Începe aşadar ridicând publicul în picioare:

  • Va rog frumos, haideţi să ne ridicăm puţin în picioare. Toţi, da, mulţumesc…. Şi acolo în spate… da, mulţumesc! Şi acum, să rămână în picioare doar cei care au mai vorbit în public…. da, mulţumesc… văd că au rămas în picioare o treime… în continuare, să se aşeze doar cei care nu au avut emoţii atunci când au vorbit în public… văd că nici unul nu s-a aşezat, practic toţi cei care vorbesc în public au emoţii…
  • Printre noi se află şi oaspeţi din afara ţării… vă invit să îi aplaudăm pentru efortul depus pentru a participa la acest eveniment…haideţi să vedem… să se ridice toţi cei care nu sunt din localitate… ok, să rămână în picioare toţi cei care au venit mai departe de 100 km… toţi cei care au venit mai departe de 300 km…

Angajarea publicului într-o activitate este extrem de utilă pentru a construi energie în sală, mai ales în cazul evenimentelor ce încep după masa de prânz sau seara când oamenii sunt mai obosiţi. Nu trebuie să ceri publicului să facă ture de scaun sau genoflexiuni că să îi trezeşti, chiar şi un exerciţiu precum ridicarea în picioare sau aplaudarea reprezintă soluţii cu foarte bune rezultate în acest sens.

Dacă te introduce cineva, atunci poţi începe direct cu formulele de mai sus. Dar şi dacă te introduci singur poţi începe direct cu formulele de mai sus, urmând ca imediat apoi să te prezinţi. De exemplu începi cu o observaţie nostimă şi apoi imediat, după ce ai obţinut efectul pozitiv scontat, pe fondul acestei stări de bine, continui:

  • Bună ziua! Vă mulţumesc pentru interes şi pentru că aţi venit în număr atât de mare! Numele meu este X şi vom vorbi astăzi despre…

Această modalitate de a începe are farmecul de a lua publicul prin surprindere care se aşteaptă să începi clasic, prin a te prezenta.

Indiferent de formula aleasă, încearcă să ţii cont de audienţă şi adoptă Introducerea care se potriveşte cel mai bine!

Pentru mai multe detalii, vino la cursul nostru de Public Speaking – Cum să devii un vorbitor de excepție!, unde vei învăţa încă 10 metode de introducere de mare efect şi vei avea ocazia să le exersezi live alături de trainer!